دیدار با شهردار، رییس کتابخانه بزرگ شهر و رئیس مرکز فرهنگی چاچاک

در راستای سیاست حضور فرهنگی در شهرهای مختلف صربستان و توسعه روابط با مراکز فعال در سراسر این کشور، امیر پورپزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دعوت دکتر بوگدان تریفونوویچ رئیس کتابخانه بزرگ شهر چاچاک ( به نام «ولادیسلاو پتکوویچ دیس» در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل آن کتابخانه در روز پنجشنبه 17 آذر 1401 (8دسامبر 2022) شرکت کرد

دیدار با شهردار، رییس کتابخانه بزرگ شهر و رئیس مرکز فرهنگی چاچاک

شهر چاچاک شهری تاریخی در بخش مرکزی صربستان مرکزی است. قدیمی ترین محوطه های باستان شناسی کشف شده در این منطقه مربوط به دوره نوسنگی یا عصر حجر جوان (حدود 5500 تا 3200 قبل از میلاد) است. شهر در سال 1804 دراولین قیام صربستان از تسلط عثمانی آزاد شد. جمعیت شهر بالغ بر 75000 نفر است و از ظرفیت های فرهنگی قابل توجهی برخوردار است.

در راستای سیاست حضور فرهنگی در شهرهای مختلف صربستان و توسعه روابط با مراکز فعال در سراسر این کشور، امیر پورپزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دعوت دکتر بوگدان تریفونوویچ رئیس کتابخانه بزرگ شهر چاچاک ( به نام «ولادیسلاو پتکوویچ دیس» در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل آن کتابخانه در روز پنجشنبه 17 آذر 1401 (8دسامبر 2022) شرکت کرد.

رئیس کتابخانه شهر چاچاک، با خوشامد و تشکر از حضور رایزن فرهنگی، آمادگی کتابخانه را برای تقویت همکاری و برگزاری نشست های ادبی و رونمایی کتاب اعلام کرد. 

در این مراسم مجموعه ای از تولیدات منتشره رایزنی فرهنگی به همراه کتاب نفیس هفت رخ فرخ ایران به کتابخانه اهدا شد.

پورپزشک همچنین با میلون تودوروویچ شهردار چاچاک دیدار و آمادگی رایزنی فرهنگی برای گسترش همکاری های فرهنگی با آن شهر را اعلام کرد که مورد استقبال شهردار قرار گرفت . 

در باره کتابخانه چاچاک    https://cacak-dis.rs 

آغاز راه اندازی کتابخانه چاچاک به سال 1848 باز می گردد، در آغاز سال 1921 پس از تخریب کتابخانه در طول جنگ جهانی اول مجددا  بازسازی شد.

از سال 2019، کتابخانه در ساختمان جدید قرار گرفته است. که دارای بالاترین استانداردهای کتابخانه های عمومی است و به عنوان یکی از مدرنترین موسسات فرهنگی صربستان است. این کتابخانه با 3500 متر مربع بزرگترین کتابخانه عمومی این کشور بشمار می رود. مجموعه کتاب های کتابخانه بیش از 250000  کتاب چاپی یا دیجیتال است تعداد کل کاربران فعال کتابخانه به صورت سالانه حدود 9000 نفر و تعداد خدمات ارائه شده بالغ بر 200000 نفر است.

صندوق امانت شامل بیش از 70000 عنوان کتاب ادبیات باستانی، قرون وسطی، مدرن و معاصر جهان، ادبیات داخلی، تاریخ ادبی و نقد، و همچنین مجموعه قابل توجهی از ادبیات حرفه ای (تقسیم شده بر اساس زمینه های علمی - از فلسفه تا تاریخ) است.

دپارتمان کودکان و نوجوانان شامل حدود 25000 کتاب از ادبیات جهانی و داخلی، ادبیات مرجع متناسب با سن کودکان (دایره‌المعارف، فرهنگ لغت، اطلس)، کتاب مصور، کتاب رنگ‌آمیزی و غیره است.

در بخش بین الملل در ساختمان جدید کتابخانه 6000 جلد کتاب و همچنین مجلات و اسناد به بیش از 10 زبان خارجی، قرار دارند. 

بازدید از مرکز فرهنگی شهر چاچاک و دیدار با مدیر مرکز

https://domkulturecacak.org

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با رادیساو لوکوویچ مدیر مرکز فرهنگی شهر چاچاک و مسئولان بخش های مختلف مرکز دیدار و گفتگوکرد. پورپزشک با اشاره به تاریخ قدیمی شهر و ظرفیت های فرهنگی شهر چاچاک آمادگی رایزنی را برای همکاری مشترک با آن مرکز اعلام کرد. در این نشست در زمینه برگزاری هفته فیلم، نشست های بررسی و نقد فیلم با حضور کارگردانان، برگزاری جشن نوروز، برپایی نمایشگاه های هنری، معرفی و رونمایی کتاب، برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان گفتگو و مورد توافق گرفت.

مرکز فرهنگی شهر چاچاک در فضایی به وسعت 4000متر مربع در اواخر دهه 50میلادی تاسیس شد. این مرکز دارای سالن نمایش با ظرفیت بیش از 700 نفر با تمامی امکانات فنی است وسالن های نمایشگاهی است.

1401/09/17

کد خبر 13974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =